Skip to main content

Berlijn Kirchmöser

Daar stonden we dan op 8 juni bepakt en bezakt om op weg te gaan naar Kirchmöser. Op de valreep toch nog met genoeg vrijwilligers. Rond 9:30 vertrokken we vanuit Hoevelaken, uitgezwaaid door onze families en/of kennissen.

Tijdens de reis stopte we bij een tankstation voor een plaspauze en een lunch buiten in de zon. Eerst nog wat onwennig onderling maar al snel bleek dat het ook weer snel vanzelf gaat. Na een stop van ongeveer een uur vervolgde we onze weg naar Kirchmöser. Hier arriveerde we rond 18:00 waar het avond eten al voor ons geserveerd stond. Hierna volgde kamers opzoeken en koffers uitpakken.

Donderdag, onze eerste officiële dag in Duitsland. Op deze dag brachten we een bezoek aan Wittenberg. Hier luisterde we naar een orgelconcert en waren we bij de slotkapel waar de 95 stellingen door Luther zijn aangebracht op de deur in 1517. ’s Avonds deden we een kennismakingsspel met elkaar waarbij we een briefje kregen van een persoon uit de groep, hierbij moesten we een omschrijving geven over desbetreffende persoon en moest de groep raden om wie het ging.

Na voorgaande dagen hadden we vandaag een rustige dag op het oord. We begonnen de dag met een Bijbelstudie over Romeinen 11:1-5. Hierbij ging het er over dat God zijn volk niet verstoot en dat er nog hoop is voor de toekomst dat God ook in onze tijd nog een overblijfsel heeft.

Bij het oord hebben we de buurt verkent, je kon er goed wandelen langs het water. Verder werden er spelletjes gespeelt en waren er veel fanatiekelingen in ons midden.

Zaterdag, we werden om 8:30 uur verwacht aan het ontbijt omdat we op tijd wilde vertrekken richting concentratiekamp Sachsenhausen. Hier zagen we wat de impact was van wat de oorlog heeft teweeg gebracht, hoe het leven er daar uit zag. We bekeken onder andere de barakken van binnen.

Zondag, de rustdag. We starten de dag om 8:30 aan het ontbijt. We beluisterde twee keer een preek in de kapel die naast het oord gelegen was. De dominee preekte over 1 Koningen 19: 1-18 en Romeinen 11-1-6. Hierbij ging het over Elia die moedeloos was en dat God hem ontmoette in de stilte en hem bemoedigde. De tweede preek ging over Johannes 4:1-29, 40 en 42. Hier ging het over de Sameritaanse vrouw onder vier ogen met Jezus. Wie in Hem gelooft en tot Hem komt zal een fontein des levens worden. Daarnaast zongen we met elkaar onder begeleiding van het prachtig orgelspel van één van onze gasten. Verder was het een gezellige dag met veel gezelligheid en waar we spelletjes met elkaar deden en tussen de middag pakte sommige toch nog hun zondagmiddag slaapje.

Maandag was vroeg op staan, we gingen vandaag dan eindelijk naar Berlijn. Eerst een lange rit van ongeveer 2 uur. In Berlijn werden we opgewacht door onze gids. Hij bracht ons op veel plekken in Berlijn en vertelde ons over de Berlijnse Muur en liepen we door het Holocaust monument, waren op de plek waar de bunker van Hitler is geweest en bezochten Checkpoint Charlie. Sommige in ons midden waren soms de gids al voor met de informatie die hij ons kon geven.

Dinsdag, dat was de dag dat we iets langer mochten blijven liggen. Dit was voor een aantal geen overbodige luxe, er had namelijk een ‘beddendans’ plaatsgevonden vanwege een snurkende kamergenoot en de treinen die voorbij raasden hielden anderen uit de slaap. In de ochtend deden we een Bijbelstudie over Jesaja 41:10, hierbij dachten we na over dat we niet bevreesd of bang moeten zijn en dat God ons sterkt en ondersteund.

Vandaag gingen we weer een dag naar Berlijn met onze gids. Eerst gingen we naar de East side gallary en daarna gingen we lunchen aan de rivier de Spree. Hierna stapte we in de bus richting Museumsinsel, waar we naar de bovenste verdieping gingen van het paleis waar we een mooi uitzicht hadden over Berlijn. Hierna genoten we met elkaar van verschillende soorten Italiaanse ijs op een terras als traktatie van een familielid van een gast.

Donderdag, onze laatste dag op het oord. De koffers werden al voor een groot deel ingepakt en de spullen voor vrijdag werden klaar gelegd. De voorbereidingen voor de bonte avond waren in volle gang. Sommige stukjes waren al eerder voorbereid maar daarvoor werden nu nog even de puntjes op de i gezet. ‘s Middags gaf één van onze gasten een orgelconcert in de kapel, de anderen maakte ondertussen de waterballonen en waterpistolen gereed voor een watergevecht, waar toch iedereen aan moest geloven. De bonte avond was divers in stukjes in elkaar gezet door gasten en vrijwilligers. Erg mooi en fijn om het zo met elkaar af te sluiten.

En toen was het vrijdag, de dag dat we weer naar huis gaan. Om 5:30 uur ging voor sommige de wekker zodat we om 8:15 uur konden vertrekken richting Hoevelaken. Met als tussenstop de Goudreinet in Barneveld waar we met elkaar een hapje hebben gegeten. Rond 19:00 kwamen we aan in Hoevelaken waar we werden opgewacht door familie en/of vrienden. We kijken terug op een fantastische, mooie en fijne reis met elkaar en kan het nagenieten gaan beginnen!